Cofinantare Gov

"Importanța Acreditării în Domeniul Serviciilor de Ocupare: Beneficii și Oportunități“

Publicat de pe

Acreditarea ca furnizor de servicii de ocupare este esențială pentru a oferi sprijin profesionist și recunoscut persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă. Aceasta asigură respectarea standardelor de calitate și încrederea beneficiarilor și partenerilor. 

Siguranță și profesionalism: Acreditarea garantează că furnizorul respectă cerințele legale și standardele în domeniu.
Legitimitate: Persoanele în căutarea unui loc de muncă au mai multă încredere în serviciile oferite de o entitate acreditată.
Rezultate măsurabile: Furnizorii acreditați sunt obligați să-și demonstreze impactul și eficacitatea prin rapoarte și evaluări periodice.
Acces la finanțări și parteneriate
Eligibilitate pentru proiecte: Multe finanțări publice și private (de exemplu, fonduri europene) cer ca furnizorii de servicii să fie acreditați.
Parteneriate cu instituții publice: Agențiile guvernamentale și organizațiile mari preferă să colaboreze cu furnizori acreditați.
Sustenabilitate financiară: Accesul la resurse financiare suplimentare contribuie la stabilitatea și dezvoltarea pe termen lung.
Asigurarea calității serviciilor
Standardizare: Acreditarea impune respectarea unui set de norme și bune practici în furnizarea serviciilor.
Dezvoltare continuă: Procesul de acreditare stimulează îmbunătățirea constantă a competențelor și metodelor utilizate.
Evaluare externă: Periodic, furnizorii acreditați sunt evaluați pentru a se asigura că serviciile rămân relevante și de calitate.

Beneficii pentru beneficiari

Sprijin personalizat: Furnizorii acreditați oferă soluții adaptate nevoilor individuale, cum ar fi consilierea în carieră, formarea profesională sau medierea angajării.
Acces la servicii diverse: Acreditarea garantează o gamă completă de servicii, de la orientare profesională la formare și integrare pe piața muncii.
Monitorizare a progresului: Beneficiarii primesc sprijin constant și evaluări pentru a-și atinge obiectivele profesionale.
Credibilitate și recunoaștere
Recunoaștere pe piața muncii: Furnizorii acreditați sunt percepuți ca experți de încredere, atât de către angajatori, cât și de către alte instituții.
Imagine pozitivă: Acreditarea contribuie la construirea unui brand solid și la creșterea notorietății organizației.
Respectarea cadrului legal: Oferirea de servicii de ocupare fără acreditare poate atrage sancțiuni legale și afectarea reputației.
Susținerea pieței muncii și a economiei
Reducerea șomajului: Furnizorii acreditați contribuie activ la integrarea pe piața muncii a persoanelor aflate în căutare de locuri de muncă.
Crearea unui ecosistem sănătos: Acreditarea încurajează colaborarea între angajatori, instituții publice și alte organizații.
Dezvoltarea competențelor: Serviciile de calitate ajută la creșterea competențelor forței de muncă și la adaptarea acesteia la cerințele pieței.

Acreditarea furnizorilor de servicii de informare si consiliere profesionala se realizeaza în conditiile HG nr. 277/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre ANOFM prin agentiile teritoriale AJOFM/AMOFM Bucuresti în a caror raza teritoriala furnizorii îsi au sediul sau, dupa caz, domiciliul/resedinta. Furnizorii de servicii de ocupare informare si consiliere profesionala din statele membre ale UE si SEE pentru care, pentru prestarea acestor servicii, în baza legislatiei statului de provenienta nu a fost necesara obtinerea unei acreditari/autorizari, nefiind astfel supusi unor conditii de acreditare/autorizare, în cazul prestarii acestor activitati în România, se supun acelorasi conditii de acreditare ca si furnizorii din România, cu exceptia furnizorilor care intentioneaza sa presteze transfrontalier astfel de servicii pe teritoriul României, cu caracter temporar/ocazional si care în cazul prestarii activitatii lor în România se supun procedurii de notificare.

 Prezentele criterii de acreditare a furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă, denumite în continuare criterii de acreditare, reglementează punerea în aplicare a prevederilor art. 129 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, denumita în continuare lege.

Articolul 1
Prezentele criterii de acreditare a furnizorilor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă, denumite în continuare criterii de acreditare, reglementează punerea în aplicare a prevederilor art. 129 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, denumita în continuare lege.

Articolul 2
(1) Serviciile specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă, denumite în continuare servicii de ocupare, constau în:
servicii de informare şi consiliere;
servicii de mediere a muncii pe piaţa interna

{2) Serviciile prevăzute la alin. (1) sunt furnizate de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă sau de alţi furnizori de servicii din România ori proveniţi din statele membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European, denumiţi în continuare furnizori, acreditaţi în condiţiile prevăzute de prezentele criterii de acreditare ori, după caz, supuşi procedurii de notificare.-----------Alin. (2) al art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din HOTĂRÂREA nr. 1.122 din 10 octombrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 790 din 25 noiembrie 2010.

(3) Furnizorii pot fi persoane juridice din sectorul public sau privat ori persoane fizice autorizate să desfăşoare o activitate independenta, conform legii.

Articolul 3
În vederea acreditării, furnizorii prevăzuţi la art. 2 alin. (2) trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
să aibă prevăzut ca obiect de activitate serviciul pentru care se solicită acreditarea;
B. să dispună de baza materială, după caz, pentru:
evaluarea şi autoevaluarea personalităţii în vederea orientării profesionale;
b) efectuarea de teste de aptitudini, dezvoltarea abilităţii şi încrederii în sine a persoanelor în căutarea unui loc de muncă;
c) instruire în tehnici şi metode de căutare a unui loc de muncă şi de prezentare la interviuri în vederea ocupării;
d) mediere electronică;
C. cel puţin 25% din personalul cu atribuţii în prestarea serviciilor de ocupare să aibă studii superioare în una dintre specialităţile: psihologie, pedagogie, drept, consiliere, precum şi experienţă de minimum 3 ani în domeniul serviciului pentru care se solicită acreditarea.

Articolul 4
Acreditarea furnizorilor în condiţiile prevăzute de prezentele criterii de acreditare se face de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prin agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti în a căror rază teritorială îşi au sediul sau, după caz, domiciliul/reşedinţa.
(2) Furnizorii de servicii de ocupare din statele membre ale Uniunii Europene şi din Spaţiul Economic European pentru care, pentru prestarea acestor servicii, în baza legislaţiei statului de provenienţă nu a fost necesară obţinerea unei acreditări sau autorizări, nefiind astfel supuşi unor condiţii de acreditare sau autorizare, în cazul prestării acestor activităţi în România, se supun aceloraşi condiţii de acreditare ca şi furnizorii din România, cu excepţia furnizorilor de servicii de ocupare care intenţionează să presteze transfrontalier astfel de servicii pe teritoriul României, cu caracter temporar sau ocazional, şi care în cazul prestării activităţii lor în România se supun procedurii de notificare.
(3) Nu se supun acreditării furnizorii de servicii de ocupare din statele membre ale Uniunii Europene şi din Spaţiul Economic European care au fost supuşi unei astfel de condiţii în statul de origine sau de provenienţă.

(1) În vederea prestării, cu caracter permanent în România, a serviciilor de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1), furnizorii de servicii de ocupare din statele membre ale Uniunii Europene şi din Spaţiul Economic European acreditaţi sau autorizaţi în baza legislaţiei statului de provenienţă au obligaţia de a notifica agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, din unitatea administrativ-teritorială în care se stabilesc cu caracter permanent în România, potrivit legii, şi au un sediu permanent sau, după caz, domiciliul/reşedinţa, anterior începerii prestării acestor servicii, în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii documentului prin care se atestă stabilirea cu caracter permanent în România.

(2) Notificarea prevăzută la alin. (1) se realizează prin depunerea sau transmiterea la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, din unitatea administrativ-teritorială în care furnizorii se stabilesc cu caracter permanent în România, potrivit legii, şi au un sediu permanent sau, după caz, domiciliul/reşedinţa, a formularului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1, însoţit de următoarele documente:

  • documentul care atestă acreditarea sau autorizarea furnizorului în statul de provenienţă pentru prestarea serviciilor de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1), eliberat de -autoritatea competentă din statul membru respectiv, în copie certificată de către furnizor, însoţit de o traducere necertificată în limba română a acestui document;
  • certificat de cazier judiciar sau document echivalent, eliberat de autoritatea emitentă din statul membru de stabilire, în copie certificată de către furnizor, însoţit de o traducere necertificată în limba română;
  • certificat de cazier fiscal sau document echivalent, eliberat de autoritatea emitentă din statul membru de stabilire, în copie certificată de către furnizor, însoţit de o traducere necertificată în limba română;
  •  actul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, în copie;
  • acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere a furnizorului, care să ateste că acesta nu se află în statul de provenienţă în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, nu are activităţile prin care asigură acordarea serviciilor de ocupare suspendate sau restricţii asupra acestora ori că nu se află în alte situaţii similare reglementate de lege.

(3) Agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, notificată potrivit prevederilor alin. (2), acceptă orice document dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau Spaţiul Economic European emis într-un scop echivalent îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), b), c) şi e) sau din care reiese clar că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (2) lit. a), b), c) şi e).

(4) Pentru a presta serviciile de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1) în România, furnizorii prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia să îndeplinească criteriile prevăzute la art. 3, precum şi obligaţiile prevăzute la art. 8 lit. a)-l).

(5) Obligaţia prevăzută la art. 8 lit. k) privind informarea agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti cu privire la schimbările în urma cărora condiţiile de prestare a serviciilor de ocupare în România nu mai sunt îndeplinite la nivelul filialelor, sucursalelor sau al altor sedii secundare se consideră îndeplinită în situaţia în care această informare s-a realizat de către filiala, sucursala sau sediul secundar respectiv.

Articolul 4^2
(1) Furnizorii de servicii de ocupare stabiliţi într-un alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, care au dreptul legal de a presta astfel de servicii în baza legislaţiei statului de provenienţă, fiind supuşi sau nu, după caz, unei proceduri de acreditare ori autorizare pentru prestarea respectivelor servicii de ocupare, în situaţia în care intenţionează să presteze transfrontalier astfel de servicii pe teritoriul României, cu caracter temporar sau ocazional, au obligaţia de a notifica agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială intenţionează să îşi desfăşoare activitatea cu privire la prestarea acestor servicii pe teritoriul României.
(2) Notificarea prestării serviciilor de ocupare în regim transfrontalier se realizează de către furnizorii prevăzuţi la alin. (1), cu cel puţin 5 zile lucrătoare anterior începerii activităţii, prin depunerea sau transmiterea la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială intenţionează să îşi desfăşoare activitatea a formularului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2, însoţit de următoarele documente:

  • documentul prin care se face dovada stabilirii în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European;
  • documentul prin care se face dovada stabilirii în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European;
  • documentul care atestă acreditarea sau autorizarea furnizorului pentru prestarea serviciilor de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1), eliberat de autoritatea competentă din statul membru de stabilire, în copie certificată de către furnizor, însoţit de o traducere necertificată în limba română a acestui document, în cazul furnizorului de servicii de ocupare stabilit într-un alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, a cărui legislaţie prevede obligaţia obţinerii unei acreditări sau autorizaţii pentru prestarea serviciilor de ocupare ori, în cazul furnizorului de servicii de ocupare stabilit într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, a cărui legislaţie nu prevede obligaţia obţinerii unei acreditări ori autorizaţii pentru obţinerea dreptului de prestare a serviciilor de ocupare, documentul doveditor din care să rezulte faptul că furnizorul nu a încălcat în statul de provenienţă legislaţia privind prestarea serviciilor de ocupare, în copie certificată de către furnizor, însoţit de o traducere necertificată în limba română a acestui document, sau declaraţie pe propria răspundere a furnizorului din care să rezulte că nu a încălcat în statul de provenienţă legislaţia privind prestarea serviciilor de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1);
  • certificat de cazier judiciar sau document echivalent, eliberat de autoritatea emitentă din statul membru de stabilire, în copie certificată de către furnizor, însoţit de o traducere necertificată în limba română;
  • certificat de cazier fiscal sau document echivalent, eliberat de autoritatea emitentă din statul membru de stabilire, în copie certificată de către furnizor, însoţit de o traducere necertificată în limba română;
  • acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere a furnizorului, care să ateste că acesta nu se află în statul de provenienţă în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, nu are activităţile prin care asigură acordarea serviciilor de ocupare suspendate sau restricţii asupra acestora ori că nu se află în alte situaţii similare reglementate de lege.

(3) Agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, notificată potrivit alin. (2), acceptă orice document dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European emis într-un scop echivalent îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (2) ori din care reiese clar că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (2).
(4) Pentru a presta transfrontalier, cu caracter temporar sau ocazional, serviciile de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1) pe teritoriul României, furnizorii prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia să îndeplinească criteriile prevăzute la art. 3, precum şi obligaţiile prevăzute la art. 8 lit. a)-k).

Articolul 4^3
Furnizorii serviciilor de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1) care se supun procedurii de acreditare în baza prezentelor criterii de acreditare, precum şi cei prevăzuţi la art. 4^1, cu excepţia persoanelor fizice autorizate să desfăşoare o activitate independentă şi a furnizorilor stabiliţi într-un alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European care prestează transfrontalier astfel de servicii pe teritoriul României, cu caracter temporar sau ocazional, au obligaţia să notifice agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti înfiinţarea pe teritoriul României de filiale, sucursale ori alte sedii secundare ale căror activităţi intră în sfera de aplicare a regimului de acreditare reglementat prin prezentele criterii de acreditare.
(2) Notificarea înfiinţării de filiale, sucursale sau alte sedii secundare, prevăzută la alin. (1), se realizează anterior începerii prestării de activităţi în cadrul acestor entităţi ale furnizorului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii documentului prin care se atestă înfiinţarea acestora.
(3) Notificarea prevăzută la alin. (1) se realizează prin depunerea sau transmiterea la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială funcţionează respectivele filiale, sucursale sau alte sedii secundare a formularului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, însoţit de următoarele documente:

  • documentul care atestă acreditarea sau autorizarea în statul de provenienţă ori, după caz, în România, pentru prestarea serviciilor de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1), a furnizorului care înfiinţează respectiva filială, sucursală sau alt sediu secundar, eliberat de autoritatea competentă din statul membru respectiv sau, după caz, din România, în copie certificată de către furnizor, însoţit, după caz, de o traducere necertificată în limba română a acestui document;
  •  actul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a filialei, sucursalei sau a altui sediu secundar, în copie;
  •  acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere a furnizorului, din care să rezulte că furnizorul care înfiinţează respectiva filială, sucursală ori alt sediu secundar nu a săvârşit infracţiuni în legătură cu serviciile de ocupare pe care le prestează, precum şi acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere a furnizorului, care să ateste că acesta nu se află în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare specială, nu are activităţile prin care asigură acordarea serviciilor de ocupare suspendate sau restricţii asupra acestora, nu există hotărâri judecătoreşti definitive de condamnare în legătură cu încălcarea legislaţiei privind prestarea serviciilor de ocupare ori că nu se află în alte situaţii similare reglementate de lege;
  •  declaraţie pe propria răspundere a furnizorului, din care să rezulte îndeplinirea de către filială, sucursală sau de către orice alt sediu secundar înfiinţat a criteriilor prevăzute la art. 3.

(4) Agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, notificată potrivit prevederilor alin. (1), acceptă orice document dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau din Spaţiul Economic European emis într-un scop echivalent îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (3) ori din care reiese clar că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (3).
(5) Filialele, sucursalele şi celelalte sedii secundare înfiinţate de furnizorii de servicii de ocupare, ale căror activităţi intră în sfera de aplicare a regimului de acreditare reglementat prin prezentele criterii de acreditare, au obligaţia să îndeplinească criteriile prevăzute la art. 3, precum şi să respecte condiţiile prevăzute la art. 8 lit. a)-k).
(6) Obligaţia prevăzută la art. 8 lit. k) privind informarea agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti cu privire la schimbările în urma cărora condiţiile de acordare a acreditării sau, după caz, de prestare a serviciilor de ocupare în România nu mai sunt îndeplinite la nivelul filialelor, sucursalelor sau al altor sedii secundare se consideră îndeplinită în situaţia în care această informare s-a realizat de către furnizorul care a înfiinţat filiala, sucursala sau sediul secundar respectiv.

Articolul 5
(1) În vederea obţinerii acreditării, furnizorii, inclusiv cei din statele membre ale Uniunii Europene şi din Spaţiul Economic European care nu au fost supuşi unei astfel de condiţii în statul de provenienţă, dar care în situaţia în care prestează servicii de ocupare în România, în regim de stabilire, se supun astfel obligaţiei de acreditare în condiţiile prezentelor criterii de acreditare, cu excepţia furnizorilor de servicii de ocupare care intenţionează să presteze transfrontalier astfel de servicii pe teritoriul României, cu caracter temporar sau ocazional, care, în cazul prestării activităţii lor în România, se supun procedurii de notificare conform prevederilor art. 4^2, vor depune la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială furnizorii respectivi îşi au sediul sau, după caz, domiciliul, o cerere însoţită de următoarele documente:

  • 1.documente care dovedesc înregistrarea, în copie certificată de furnizor, după caz:a) autorizaţia pentru desfăşurarea de activităţi independente;
  • b) certificat de înregistrare emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
  • c) certificat de înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor;
  • 2. actul constitutiv din care să rezulte că obiectul de activitate cuprinde serviciul pentru care se solicită acreditarea, în situaţia în care în documentul prevăzut la pct. 1 nu este prevăzut obiectul de activitate, în copie certificată de furnizor;
  • 3. documente care atestă eligibilitatea:
  • acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere a furnizorului, din care să rezulte că acesta nu a săvârşit infracţiuni în România sau, după caz, în statul de provenienţă în legătură cu serviciile de ocupare pe care le prestează;
  • acte doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere a furnizorului, care să ateste că acesta nu se află în România ori după caz, în statul de provenienţă în situaţia de insolvenţă, în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, dizolvare, lichidare sau administrare specială, nu are activităţile prin care asigură acordarea serviciilor de ocupare suspendate ori restricţii asupra acestora, nu există hotărâri judecătoreşti definitive de condamnare în legătură cu încălcarea legislaţiei privind prestarea serviciilor de ocupare sau că nu se află în alte situaţii similare reglementate de lege;
  • 4. documente care dovedesc capacitatea tehnică şi managerială:
  • documente care atestă situaţia juridică a spaţiului în care prestează serviciul pentru care solicită acreditarea, în copie certificată de furnizor;
  • declaraţie care conţine informaţii privind baza materială prevăzută la art. 3 lit. B, inclusiv dotările specifice, echipamentul tehnic şi alte mijloace fixe pe care se angajează să le utilizeze pentru realizarea serviciului pentru care solicită acreditarea;
  • declaraţie care conţine informaţii privind descrierea serviciului oferit, respectiv modul de organizare şi obiectivele stabilite, grupurile-ţintă, asigurarea cu personal de specialitate;
  • documente care atestă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 3 lit. C, în copie certificată de furnizor. Experienţa în domeniul serviciului pentru care se solicită acreditarea se atestă prin: curriculum vitae-model european;

(2) În vederea acordării acreditării furnizorilor din statele membre ale Uniunii Europene şi din Spaţiul Economic European care nu au fost supuşi unei astfel de condiţii în statul de provenienţă, dar care, în situaţia în care prestează în regim de stabilire, în mod permanent, servicii de ocupare în România, se supun astfel obligaţiei de acreditare în condiţiile prezentelor criterii de acreditare, agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti acceptă orice document dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau din Spaţiul Economic European emis într-un scop echivalent documentelor prevăzute la alin. (1) pct. 2-4 ori din care reiese clar că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin. (1) pct. 2-4.(3) Documentele prevăzute la alin. (2) se depun în copie certificată de furnizor, însoţite de traducerea necertificată în limba română.

Articolul 6
(1) Pe baza documentelor depuse sau transmise, agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti va evalua îndeplinirea criteriilor de acreditare prevăzute la art. 3 şi a cerinţelor prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. 3 şi va soluţiona cererea în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării documentaţiei complete.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit o singură dată, pentru o perioadă de maximum 15 zile calendaristice, fără a afecta prin această prelungire valabilitatea documentelor depuse iniţial. Prelungirea termenului prevăzut la alin. (1), precum şi durata acestei prelungiri se motivează în mod corespunzător de către agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti şi se notifică solicitantului acreditării înainte de expirarea termenului iniţial.
(3) Agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a transmite solicitanţilor de acreditare, în termen de 5 zile calendaristice de la data primirii cererii, o confirmare de primire, cu specificarea termenului de procesare a cererii, care se poate prelungi potrivit alin. (2), a căilor de atac disponibile şi, după caz, cu menţiunea că în lipsa unui răspuns în termenul specificat şi, după caz, prelungit acreditarea se consideră acordată.
(4) În situaţia în care, în vederea obţinerii acreditării, cererea şi documentaţia primită nu sunt complete, solicitantul este informat în cel mai scurt timp, dar nu mai mult de 5 zile lucrătoare de la primirea acestora, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data comunicării informării, precum şi cu privire la consecinţele asupra termenului de procesare a cererii, prevăzut la alin. (1) şi, după caz, la alin. (2).
(5) În cazul în care o cerere este respinsă pentru motive de natură procedurală, solicitantul este informat în cel mai scurt timp, dar nu mai mult de 5 zile lucrătoare de la depunerea cererii, respectiv expirarea termenului de 30 de zile calendaristice prevăzut la alin. (4).

Articolul 7
(1) Acreditarea furnizorilor care îndeplinesc criteriile de acreditare prevăzute la art. 3 şi cerinţele prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. 3 se face prin eliberarea unui certificat de acreditare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4.
2) Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti vor comunica Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în termen de 15 zile de la eliberare, o copie a certificatului de acreditare.
(3) În vederea înregistrării furnizorilor acreditaţi în condiţiile prezentelor criterii de acreditare, precum şi a furnizorilor de servicii de ocupare din statele membre ale Uniunii Europene şi din Spaţiul Economic European acreditaţi sau autorizaţi în baza legislaţiei statului de provenienţă, care prestează cu caracter permanent în România serviciile de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1), Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă înfiinţează Registrul naţional al furnizorilor de servicii de ocupare, care cuprinde toţi furnizorii de servicii de ocupare acreditaţi sau care, după caz, au notificat agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti potrivit prevederilor art. 4^1, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 5.
(4) Pentru evidenţa furnizorilor de servicii de ocupare stabiliţi într-un alt stat membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, care prestează transfrontalier aceste servicii pe teritoriul României, cu caracter temporar sau ocazional, şi au notificat agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti potrivit prevederilor art. 4^2, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă înfiinţează Registrul naţional al furnizorilor de servicii de ocupare din alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European care prestează transfrontalier servicii de ocupare pe teritoriul României, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6.
(5) Modul de gestionare a registrelor prevăzute la alin. (3) şi (4), precum şi de efectuare a înregistrărilor se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
(6) Date din cuprinsul registrelor prevăzute la alin. (3) şi (4) se fac publice pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
(7) Modelul registrelor prevăzute în anexele nr. 5 şi 6 se poate modifica prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă.

Articolul 8
Furnizorii acreditaţi în condiţiile prezentelor criterii de acreditare au următoarele obligaţii:

  • să presteze serviciile de ocupare în condiţiile prevăzute de lege;
  • să trateze clienţii fără discriminare pe criterii de sex, vârstă, religie, cetăţenie, naţionalitate, rasă, opinie politică, origine socială, origine etnică, statut familial, loc de reşedinţă, sediu şi să respecte principiul egalităţii şanselor;
  • să asigure confidenţialitatea datelor şi informaţiilor despre clienţi şi să permită accesul acestora la datele personale, precum şi să asigure măsurile necesare în vederea protecţiei datelor beneficiarilor de servicii de ocupare;
  • să asigure informarea persoanelor pentru care prestează serviciile de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1) cu privire la legislaţia muncii în vigoare, inclusiv cu privire la obligaţiile de informare care revin angajatorilor, potrivit prevederilor legale, anterior încheierii sau modificării contractului individual de muncă, precum şi cu privire la instituţiile şi organismele la care pot apela în cazul în care drepturile lor legale sunt încălcate;
  • să deţină informaţii cu privire la raporturile stabilite de către persoanele pentru care au prestat servicii de mediere a muncii cu angajatorii sau entităţile asimilate acestora;
  • să permită accesul personalului cu atribuţii de control al agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi al altor instituţii şi organe de control, în vederea exercitării de către aceştia a atribuţiilor de control potrivit prevederilor legale, şi să prezinte la solicitarea acestora toate informaţiile, datele şi documentele necesare în vederea exercitării controlului;
  • să îndeplinească obligaţiile prevăzute la art. 26 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010;
  • să deţină, în situaţia prestării serviciilor de mediere a muncii, pentru buna desfăşurare a activităţii, o bază de date privind persoanele în căutarea unui loc de muncă şi cererea de forţă de muncă din partea angajatorilor, iar în situaţia prestării serviciilor de informare şi consiliere profesională, informaţii privind programele de formare profesională pentru care există furnizori de formare profesională autorizaţi, potrivit legii, precum şi baza materială prevăzută la art. 3 lit. B lit. a)-c);
  • să comunice lunar agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cărei rază teritorială îşi au sediul sau, după caz, îşi desfăşoară activitatea, date privind numărul şomerilor mediaţi şi încadraţi în muncă, conform anexei nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare norme metodologice;
  •  să comunice agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene sau, după caz, a municipiului Bucureşti, la termenele, cu periodicitatea şi în forma solicitată sau stabilită potrivit prevederilor legale, toate datele şi informaţiile necesare Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru îndeplinirea atribuţiilor sale prevăzute de lege;
  •  să informeze agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, care a acordat acreditarea sau, după caz, a fost notificată de către furnizor, cu privire la schimbările în urma cărora condiţiile de acordare a acreditării ori, după caz, de prestare a serviciilor de ocupare în România nu mai sunt îndeplinite, inclusiv cu privire la schimbările de aceeaşi natură care intervin în desfăşurarea activităţii filialelor, sucursalelor sau altor sedii secundare ale căror activităţi intră în sfera de aplicare a regimului de acreditare reglementat prin prezentele criterii de acreditare, în maximum 10 zile calendaristice de la data producerii acestora;
  •  să îndeplinească obligaţia de notificare prevăzută la art. 4^3;
  •  să predea în termen de cel mult 3 zile lucrătoare agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care a acordat acreditarea, certificatul de acreditare eliberat, în situaţia în care acreditarea le este retrasă.

Articolul 9
În cazul în care furnizorul nu îndeplineşte criteriile de acreditare prevăzute la art. 3 şi cerinţele prevăzute la art. 5 sau documentaţia depusă este incompletă la data expirării termenului prevăzut la art. 6 alin. (4), agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti va respinge cererea de acreditare prin decizie de respingere, pe care o va comunica furnizorului, însoţită de motivele pentru care s-a dispus în acest sens, restituindu-i totodată documentaţia depusă.

Articolul 10

(1) Acreditarea se acordă pe perioadă nedeterminată.(2) Furnizorul se consideră acreditat de la data eliberării certificatului de acreditare prevăzut la art. 7 alin. (1).(3) Obligaţia de notificare prevăzută la art. 4^1 şi 4^2 se consideră îndeplinită în situaţia depunerii sau transmiterii notificării împreună cu toate documentele care însoţesc această notificare.

Articolul 11
{1} Acreditarea furnizorilor acordată în condiţiile prezentelor criterii de acreditare poate fi suspendată de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la solicitarea expresă a furnizorului acreditat sau dacă se constată de către personalul cu atribuţii de control din cadrul acestor instituţii, precum şi din cadrul altor instituţii şi autorităţi, care au potrivit legii atribuţii în acest sens, următoarele:

a} nu mai sunt îndeplinite criteriile de acreditare prevăzute la art. 3;
b) nu s-au respectat obligaţiile prevăzute la art. 8;
c) s-au înregistrat reclamaţii şi sesizări din partea beneficiarilor serviciilor de ocupare şi s-a constatat de către personalul cu atribuţii de control temeinicia acestora.

(2) Decizia privind suspendarea acreditării se comunică în scris furnizorilor, în termen de 15 zile de la data constatării uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) sau, după caz, de la data înregistrării cererii furnizorului prin care se solicită suspendarea acreditării.

(3) În perioada de suspendare a acreditării, furnizorii nu mai pot presta serviciul pentru care au fost acreditaţi şi pentru care s-a dispus măsura suspendării.

(4) Suspendarea acreditării încetează dacă, în termen de 45 de zile calendaristice de la comunicarea acesteia, furnizorii dovedesc înlăturarea cauzelor care au stat la baza luării acestei măsuri şi fac dovada plăţii amenzilor stabilite, după caz, conform prevederilor prezentelor criterii de acreditare şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.

(5) Suspendarea acreditării dispusă la solicitarea expresă a furnizorului acreditat încetează la data solicitată de acesta, dar nu mai târziu de 60 de zile calendaristice de la comunicarea suspendării acreditării.

(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), acreditarea furnizorului nu se suspendă în condiţiile în care situaţiile prevăzute la alin. (1) se constată la nivelul unei filiale, sucursale sau altui sediu secundar al furnizorului acreditat.

(7) În situaţia prevăzută la alin. (6), furnizorul poate presta serviciile de ocupare pentru care a fost acreditat la toate celelalte filiale, sucursale sau alte sedii secundare, cu excepţia celei la care s-a constatat una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) şi la care, începând cu data constatării acestei situaţii de către personalul cu atribuţii de control, furnizorul are obligaţia de a înceta prestarea activităţii respective.

(8) Controlul la nivelul filialelor, sucursalelor şi al altor sedii secundare ale furnizorului acreditat se poate realiza de către personalul cu atribuţii de control din cadrul agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială este sediul furnizorului sau în a căror rază teritorială funcţionează filialele, sucursalele şi alte sedii secundare ale furnizorului, precum şi de personalul cu atribuţii de control prevăzut la alin. (1).

(9) Reluarea prestării serviciului pentru care furnizorul a fost acreditat în respectivele filiale, sucursale sau alte sedii secundare se poate realiza dacă, în termen de 45 de zile calendaristice de la data constatării prevăzute la alin. (7), furnizorul dovedeşte agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în raza căreia funcţionează respectiva filială, sucursală sau alt sediu secundar, că nu se mai încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) şi face dovada plăţii amenzilor stabilite, după caz, conform prevederilor prezentelor criterii de acreditare şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.

(10) Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alin. (7) atrage retragerea acreditării acordate furnizorului pentru întreaga sa activitate şi sancţionarea acestuia conform prevederilor legale.

(11) În urma constatării uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) la nivelul unei filiale, sucursale sau al altui sediu secundar al furnizorului acreditat, se pot efectua de către persoanele cu atribuţii de control controale ale activităţii furnizorului şi la celelalte filiale, sucursale sau alte sedii secundare ale acestuia.

Articolul 12

(1) Acreditarea poate fi retrasă la expirarea termenului prevăzut la art. 11 alin. (5) sau dacă furnizorii acreditaţi în condiţiile prezentelor criterii de acreditare nu fac dovada înlăturării cauzelor pentru care s-a dispus suspendarea, precum şi dovada plăţii amenzilor stabilite, după caz, conform prevederilor prezentelor criterii de acreditare şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, în termenul prevăzut la art. 11 alin. (4) şi (9), precum şi în situaţia prevăzută la art. 11 alin. (10).(2) Furnizorii cărora li s-a retras acreditarea pot solicita o noua acreditare numai după ce fac dovada plăţii amenzilor stabilite, după caz, conform prevederilor prezentelor criterii de acreditare şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.


Articolul 12^1
Suspendarea şi retragerea dreptului de prestare a serviciilor de ocupare conferit în baza notificării realizate de către furnizorii prevăzuţi la art. 4^1 şi 4^2 se realizează, în mod corespunzător, în condiţiile aplicabile furnizorilor acreditaţi în condiţiile prezentelor criterii de acreditare.
(2) Furnizorii prevăzuţi la art. 4^1 şi 4^2 cărora li s-a retras dreptul de prestare în România a serviciilor, conferit în baza notificării realizate, în vederea continuării prestării în România a serviciilor de ocupare prevăzute la art. 2 alin. (1), au obligaţia de a realiza o nouă notificare a agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin depunerea sau transmiterea documentelor prevăzute la art. 4^1 alin. (2) şi art. 4^2 alin. (2).
(3) Furnizorii prevăzuţi la alin. (2) pot realiza o nouă notificare a agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti numai după ce fac dovada plăţii amenzilor stabilite, după caz, conform prevederilor prezentelor criterii de acreditare şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.

Articolul 13
Împotriva deciziei de respingere, de suspendare sau, după caz, a deciziei de retragere a acreditării furnizorul poate înainta contestaţie, în termen de 30 de zile de la data comunicării, la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, care este obligată să o soluţioneze în termen de 45 de zile de la înregistrare.

Articolul 14
Sub sancţiunea decăderii furnizorul poate introduce acţiune, conform legii, la instanţa de contencios administrativ, în cel mult 30 de zile de la data primirii rezoluţiei motivate privind contestaţia sau, în cazul în care nu primeşte răspuns, de la data expirării perioadei de soluţionare a contestaţiei.

Articolul 15
Furnizorii acreditaţi în condiţiile prezentelor criterii de acreditare, precum şi cei prevăzuţi la art. 4^1 pot să presteze servicii de ocupare, finanţate din bugetul asigurărilor pentru şomaj, pe bază de contracte încheiate cu agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, potrivit art. 32 din normele metodologice, ca urmare a selecţiei realizate, conform procedurilor prevăzute de legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice.

Articolul 16
Furnizorii acreditaţi în condiţiile prezentelor criterii de acreditare, precum şi cei prevăzuţi la art. 4^1 pot fi selectaţi de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, conform legislaţiei în vigoare, în vederea realizării serviciilor de preconcediere prevăzute la art. 51 din lege.

Articolul 17
Avizele provizorii eliberate furnizorilor de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă înainte de data intrării în vigoare a prezentei hotărâri îşi încetează valabilitatea după 90 de zile de la aceasta data.

Articolul 17^1
Pentru asigurarea controlului furnizorilor de servicii de ocupare şi al serviciilor pe care aceştia le prestează, autorităţile competente din România cooperează cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European.
(2) Verificarea veridicităţii documentelor prevăzute la art. 4^1 alin. (2) şi (3), art. 4^2 alin. (2) şi (3), art. 4^3 alin. (3) şi (4), şi art. 5 alin. (1) şi (2), precum şi informarea autorităţilor competente din statul membru al Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European de provenienţă a furnizorului cu privire la punerea în aplicare a prevederilor art. 12^1 se realizează de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) În cadrul procesului de cooperare administrativă, schimbul de informaţii între autorităţile competente din România şi cele din statele membre ale Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European se realizează prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne (IMI) în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.

Articolul 17^2
(1) Furnizorii pot îndeplini, în format electronic, procedurile şi formalităţile de acreditare sau de notificare prevăzute de prezentele criterii de acreditare, prin intermediul Punctului de contact unic electronic, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.(2) Prevederile alin. (1) se aplică în termen de 60 de zile de la data la care Punctul de contact unic electronic devine funcţional, în condiţiile în care sunt îndeplinite prevederile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.

Articolul 17^3

(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă contravenţională următoarele fapte:

a) furnizarea serviciilor 5.000 lei la 10.000 lei;
c) nerespectarea de către furnizde ocupare fără notificare în situaţia furnizorilor prevăzuţi la art. 4^1 şi 4^2, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
b) nerespectarea de către furnizori, inclusiv de către cei prevăzuţi la art. 4^1 şi 4^2, precum şi de către filialele, sucursalele sau alte sedii secundare ale acestora, ale căror activităţi intră în sfera de aplicare a regimului de acreditare reglementat prin prezentele criterii de acreditare, a prevederilor art. 3, cu excepţia celor prevăzute la lit. B, cu amendă de la ori a obligaţiei prevăzute la art. 4^1 alin. (1) şi, după caz, a obligaţiei prevăzute la art. 4^2 alin. (2) şi art. 12^1 alin. (2), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
d) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 4^3 alin. (2), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
e) prestarea serviciilor de ocupare pe perioada în care furnizorii se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. 3, în care, potrivit legii, nu au dreptul de a presta aceste servicii, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
f) prestarea serviciilor de ocupare de către furnizorii prevăzuţi la art. 4^1 şi 4^2 pe perioada suspendării acreditării acestora sau, după caz, a dreptului de prestare a serviciilor de ocupare conferit în baza notificării, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
g) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 11 alin. (7), cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
h) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 8 lit. b), cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
i) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 8 lit. d), e), f), i) şi j), cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
j) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 8 lit. h), k) şi l), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
k) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 8 lit. m), cu amendă de la 700 lei la 1.000 lei.(2) În cazul nerespectării obligaţiilor impuse în cuprinsul art. 8 lit. 
g) sunt aplicabile prevederile art. 28 alin. (1) lit. b) şi c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010.

(3) În cazul furnizării serviciilor de ocupare fără acreditarea reglementată în cuprinsul prezentelor criterii de acreditare sunt aplicabile prevederile art. 113 lit. i) şi ale art. 114 alin. (1) lit. b) din lege.(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1). Această posibilitate se menţionează expres în procesul-verbal.(5) Verificarea îndeplinirii de către furnizori a condiţiilor prevăzute de prezentele criterii de acreditare, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) se realizează de către personalul cu atribuţii de control al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi al agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi din cadrul altor instituţii şi autorităţi care au potrivit legii atribuţii în acest sens.(6) În situaţia în care constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) se realizează de către personalul cu atribuţii de control prevăzut la alin. (5), altul decât cel din cadrul agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, instituţiile şi autorităţile respective au obligaţia de a transmite agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, competentă potrivit prezentelor criterii de acreditare, o copie a procesului-verbal de constatare, în termen de cel mult 5 zile de la data încheierii acestuia.

CE REPREZINTA INFORMAREA, CONSILIEREA SI MEDIEREA PROFESIONALA?

Informarea, consilierea si medierea profesionala constituie un ansamblu de servicii oferite persoanelor in cautarea unui loc de munca:

  • furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor,  prin publicarea, afisarea si organizarea de burse ale locurilor de munca;
  • medierea electronica, avand ca scop punerea automata in corespondenta a cererilor si ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul;
  • preselectia candidatilor corespunzator cerintelor locurilor de munca oferite si in concordanta cu pregatirea, aptitudinile, experienta si cu interesele acestora.
  • evaluarea si autoevaluarea personalitatii in vederea orientarii profesionale;
  • dezvoltarea abilitatii si a increderii in sine a persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca in vederea luarii deciziei privind propria cariera;
  • instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca (prezentarea la interviu, intocmirea unui CV).

Informarea privind piata muncii, stabilirea traseului profesional, evaluarea si autoevaluarea se realizeaza prin autoinformare, prin acordarea de servicii de consiliere individuala sau de grup oferite persoanelor in cautarea unui loc de munca.
 Consilierea profesionala si instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca si de prezentare la interviuri in vederea ocuparii unui loc de munca se realizeaza de catre consilieri de orientare a carierei in cadrul unor forme organizate de instruire.
Informarea şi consilierea profesională fac parte dintre măsurile care vizează creşterea şanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă.
 Informarea şi consilierea profesională constituie un ansamblu de servicii acordate în mod gratuit persoanelor în căutarea unui loc de muncă, care au ca scop:

a) furnizarea de informaţii privind piaţa muncii şi evoluţia ocupaţiilor;
b) profilarea şi încadrarea în nivelul de ocupabilitate: uşor ocupabil, mediu ocupabil, greu ocupabil şi foarte greu ocupabil;
c) dezvoltarea abilităţii şi încrederii în sine a persoanelor în căutarea unui loc de muncă, în vederea luării de către acestea a deciziei privind propria carieră;
d) instruirea în metode şi tehnici de căutare a unui loc de muncă;
e) îndrumarea pe parcursul procesului de integrare socioprofesională la noul loc de muncă.

Serviciile mai sus menţionte se realizează în cadrul agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, iar serviciile prevăzute la  lit. a), c)-e) se pot realiza şi de furnizori de servicii din sectorul public sau privat acreditaţi.
Persoanele cărora le-a fost stabilit nivelul de ocupabilitate greu şi foarte greu ca urmare a profilării pot beneficia de serviciile prevăzute la  lit. e) după încadrarea în muncă pe o perioadă de maximum 3 luni, cu acordul angajatorului.

CUI SE ADRESEAZA INFORMAREA SI CONSILIEREA?

Informarea si consilierea profesionala se adreseaza tuturor solicitantilor de locuri de munca care doresc sa actioneze pe plan profesional din diferite motive: sunt someri; nu sunt someri, dar doresc un loc de munca mai bun; au un loc de munca si vor sa-l pastreze; intentioneaza sa-si schimbe profesia deoarece aceasta nu le mai ofera satisfactii profesionale si/sau castiguri satisfacatoare; doresc sa evolueze profesional prin specializari, perfectionari, calificari suplimentare.

Specialistii nostri va acorda:

Informare si mediere profesionala privind situatia locurilor de munca in prezent si in perspectiva apropiata; posibilitatile de incadrare in acord cu pregatirea si experienta profesionala, precum si a cerintelor angajatorului; posibilitatile de (re)calificare si perfectionare in vederea cresterii sanselor de incadrare in munca;
Consiliere individuala sau colectiva prin identificarea problemei pentru care se solicita consilierea; autocunoastere personala, cu accent pe constientizarea aptitudinilor, intereselor, motivatiilor precum si identificarea punctelor forte care pot fi utilizate in rezolvarea problemei; stabilirea de obiective profesionale privind cariera, precum si alte posibile alternative ale acestora; identificarea si planificarea etapelor de parcurs in vederea atingerii acestor obiective; cunoasterea si insusirea tehnicilor de cautare activa a unui loc de munca, a modului de intocmire a "Scrisorii de prezentare" a "Curriculum Vitae" (CV), a pregatirii si prezentarii la interviu; ocuparea si pastrarea unui loc de munca; dezvoltarea atitudinilor si a gandirii pozitive; cunoasterea cerintelor necesare in invatarea si exercitarea diferitelor profesii.

Serviciile de mediere pentru persoanele in cautarea unui loc de munca constau in:

  • informatii privind locurile de munca vacante si conditiile de ocupare a acestora prin   publicarea, afisarea, organizarea de burse ale locurilor de munca;
  • mediere electronica avand ca scop punerea automata in corespondenta a cererilor si  ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul;-preselectia candidatilor corespunzator cerintelor locurilor de munca oferite si in   concordanta cu pregatirea, aptitudinile, experienta si cu interesele acestora.
  • Serviciile de informare se realizeaza parcurgand urmatoarele etape:

Etapa 1: furnizarea de informatii privind nevoile reale ale pietei muncii (instrumente utilizate :  statistici  privind locurile de munca in prezent si perspective apropiata).
Etapa 2: furnizarea de informatii privind meseriile si profesiile care au cea mai mare cerinta pe piata ( conditii de lucru, salarizare, aptitudini, cerintele de exercitare a profesiilor)
Etapa 3: posibilitatea de incadrare in acord cu  pregatirea si experienta profesionala
Etapa 4: posibilitatea de calificare, recalificare si perfectionare in vederea cresterii sanselor de incadrare in munca (instrumente utilizate: testul de interese profesionale JVIS)

Serviciile de consiliere presupun:

Etapa 1: identificarea problemei pentru care se solicita consilierea ( instrumente utilizate : interviu)
Etapa 2:  Intocmirea bilantului profesional
Etapa 3: evaluarea in vederea orientarii profesionale  (realizarea profilului psihologic instrument utilizat : Scalele de Personalitate Eysecnk, stabilirea intereselor, aptitudinilor instrument utilizat: testul JVIS, interviul)
Etapa 4: dezvoltarea abilitatii si a increderii in sine a persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca  in vederea luarii deciziei privind propria cariera ( identificarea motivatiilor, gradul de incredere in sine si in deciziile prorii, instrument utilizat: interviu)
Etapa  5. Intocmirea planului individual de actiune pe baza rezultatelor
Etapa 6. instruirea in metode si tehnici  de cautare a unui loc de munca  ( intocmirea unui CV, a unei scrisori de intentie, prezentarea la interviu, strategii de cautare a unui loc de munca).

Obiective: Serviciile de consiliere profesionala furnizate au ca obiectiv acordarea de asistenta si sprijin clientilor in cautatea si culegerea pe de o parte, a unor forme de pregatire, rezolvarea unor probleme profesionale, parcurgerea unui proces de autocunoastere, si pe de alta parte, stabilirea de strategii in cautarea unui loc de munca.

Scopul activitatii de informare si consiliere profesionala este in cele din urma o mai buna cunoastere de sine a clientului, autocunoastere ce va incepe prin identificarea dorintelor, asteptarilor si va fi continuata prin testarea intereselor, aptitudinilor si personalitatii. Acest lucru se va realiza prin aplicarea diferitelor teste, ce vor avea importanta in luarea deciziilor. Beneficiarii serviciilor de informare, consiliere vor trebui sa invete sa se gandeasca la ce au realizat pana la momentul respectiv, care sunt interesele lor pe viitor si ce aptitudini au.
Informarea, consilierea și medierea profesională sunt procese esențiale în sprijinirea persoanelor, în special a celor aflate în situații vulnerabile, pentru a-și dezvolta abilitățile, a lua decizii informate și a se integra pe piața muncii. Iată ce reprezintă fiecare dintre aceste concepte:

1. Informarea profesională
Informarea profesională constă în oferirea de informații relevante și actualizate despre:
Piața muncii (cererea și oferta de locuri de muncă);
Meseriile și calificările necesare;
Programele de formare și reconversie profesională;
Drepturile și obligațiile lucrătorilor;
Resurse disponibile (agenții de ocupare, organizații non-guvernamentale, instituții de formare).

Scop:
Ajută persoanele să cunoască opțiunile disponibile.
Sprijină în luarea deciziilor informate privind cariera sau angajarea.

2.Consilierea profesionala

Consilierea profesionala implica un proces mai personalizat, care ajuta individul sa-si inteleaga :

Abilitatile, competentele si interesele profesionale

Aspiretiile si obiectivele de cariera

Posibilitatile de dezvoltare profesionala

Activitati specifice consilierii:

Evaluarea aptitudinilor si intereselor

Sprijin in realizarea unui plan de cariera

Pregatirea pentru interviuri sau intocmirea unui CV

Scop:

Ghideaza persoanele in alegerea unei cariere potrivite

Ofera suport psihologic si emotional in depasirea obstacolelor legate de munca.

3. Medierea profesională
Medierea profesională este un proces activ de intermediere între persoanele în căutarea unui loc de muncă și angajatori.

 Rolul mediatorului:
Identifică oportunități de muncă potrivite pentru candidatul respectiv.
Ajută angajatorii să găsească personal calificat.
Facilitarea negocierilor și adaptarea cerințelor de muncă la nevoile individuale (în cazul persoanelor cu dizabilități, de exemplu).
Scop:
Reduce decalajele dintre cererea și oferta de muncă.
Crește șansele de integrare profesională.

Medierea muncii este activitatea prin care se realizează punerea în legătură a angajatorilor cu persoanele în căutarea unui loc de muncă, în vederea stabilirii de raporturi de muncă sau de serviciu.
Agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă au obligaţia de a identifica locurile de muncă vacante la angajatori şi a le face cunoscute persoanelor în căutarea unui loc de muncă.
Serviciile de mediere pentru persoanele în căutarea unui loc de muncă se acordă gratuit de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi constau în:

a) informaţii privind locurile de muncă vacante şi condiţiile de ocupare a acestora prin publicarea, afişarea, organizarea de burse ale locurilor de muncă;
b) mediere electronică având ca scop punerea automată în corespondenţă a cererilor şi ofertelor de locuri de muncă prin intermediul tehnicii de calcul;
c) preselecţia candidaţilor corespunzător cerinţelor locurilor de muncă oferite şi în concordanţă cu pregătirea, aptitudinile, experienţa şi cu interesele acestora.
În vederea realizării măsurilor pentru stimularea ocupării forţei de muncă, agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă au obligaţia de a întocmi, pentru fiecare persoană în căutarea unui loc de muncă, planul individual de mediere.

Pentru şomerii care beneficiază de indemnizaţii de şomaj, în condiţiile prevăzute de prezenta lege, participarea la serviciile de mediere, la solicitarea agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistraţi, este obligatorie.

Şomerii care nu beneficiază de indemnizaţii de şomaj trebuie să depună o cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă pentru a fi luaţi în evidenta în vederea medierii şi, în cazul neîncadrării în muncă, să reînnoiască cererea la 6 luni.
De servicii de mediere gratuite beneficiază, la cerere, şi persoanele prevăzute la art. 16 lit. c)-f) din Legea 76/2002 privnd sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.
Medierea muncii se poate realiza şi contra cost de către furnizori de servicii specializate, din sectorul public sau privat, acreditaţi de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă

Medierea muncii – măsură activă de combatere a șomajului

Medierea muncii, serviciu oferit de ANOFM, are ca principal criteriu corespondența ocupației între oferta de loc de muncă și oferta de forță de muncă.
Serviciile sunt oferite gratuit, de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă și urmăresc stabilirea compatibilităţilor între cerinţele locurilor de muncă vacante, comunicate de angajatori şi aflate în baza noastră de date, cu pregătirea profesională, aptitudinile şi opţiunile solicitantului de loc de muncă. Aceste servicii se realizează, în principal, prin:

  •  punerea la dispoziția angajatorilor a listelor cu potențialii beneficiari – persoane în căutare de loc de muncă, pentru selecție, în vederea încadrării;
  •  publicarea informaţiilor privind locurile de muncă vacante şi condiţiile de ocupare a acestora;
  •  preselecţia candidaţilor corespunzător cerinţelor locurilor de muncă oferite şi în concordanţă cu pregătirea, aptitudinile, experienţa şi cu interesele acestora;
  •  organizarea de burse ale locurilor de muncă.

Medierea muncii este una din principalele măsuri active, implementate de ANOFM, pe piața muncii, o activitate de bază în domeniul combaterii șomajului.
Pentru că statisticile legate de șomajul înregistrat, gestionat de ANOFM, respectiv structura şomajului după nivelul de instruire este relevant, în contextul unei medieri bazate pe competențe, menționăm că, în baza noastră de date, la 31 august 2023, erau 230.545 de șomeri înregistrați. Rata şomajului înregistrat a fost de 2,86%, mai mare decât cea din luna anterioară cu 0,03 pp şi egală cu cea din luna august a anului 2022.
Șomerii fără studii și cei cu nivel de instruire primar au o pondere însemnată în totalul şomerilor înregistraţi în evidenţele ANOFM (28,60%), cei cu nivel de instruire gimnazial reprezintă 32,10% din totalul şomerilor înregistraţi, iar cei cu studii universitare 4,92 %.

Vă recomandăm descărcarea aplicației CivicPlus pentru o experiență optimizată, notificări personalizate și utilizare fără întreruperi.